Vet gezond!

Wanneer je een gezond koolhydraatarm/KETO levensstijl volgt met weinig koolhydraten en juist veel meer gezonde vetten (ook wel LCHF genoemd, Low Carb HighFat), kan je binnen enkele weken al aanzienlijke verbeteringen merken in je gezondheid. Je kan al behoorlijk zijn afgevallen, je bloeddruk gedaald en je bloedsuikers lager en stabieler. Je slaapt beter en hebt meer energie. Mensen met diabetes 2 kunnen in die eerste weken vaak al hun insuline helemaal afbouwen en ook veel andere medicatie afbouwen of helemaal stoppen.

Spectaculaire resultaten! Jij blij en trots dat je het tij hebt weten te keren. En terecht! Je hebt echt het gevoel dat deze manier van eten het beste en het gezondste voor jou is. Totdat anderen lastige vragen gaan stellen over je aanpak. “Is het wel gezond om zo te eten?” of “Zoveel vet kan toch niet goed voor je zijn.” En dan ga je misschien toch een beetje twijfelen.

Met stip de meest gestelde vraag: “Is zoveel vet eten gezond?”

Hier kan ik kort over zijn: Ja, koolhydraatarm en vetrijker eten is absoluut heel gezond! Ook Wetenschappers zijn het er inmiddels over eens dat er ook absoluut geen verband is tussen het eten van verzadigd vet en een verhoogd cholesterol of het krijgen van hart- en vaatziekten. Van vet eten word je niet vet! Net zoals je van veel groente ook niet zelf een sla blaadje wordt.

Natuurlijk heb ik het hier over “gezonde” vetten. Gezonde vetten zijn vetten uit natuurlijke voeding.

“Vetten uit natuurlijke voeding zijn totaal niet ongezond, dat is ons ten onrechte verteld” zo vertelt ook arts Hans Kuijk van het project Gezond dorp Leende.

Jammer dat veel mensen nog steeds een angst voor vet hebben waardoor de echte boosdoener nog steeds stilletjes zijn gang kan gaan: de koolhydraten. Je herkent het wel een vetarm eetpatroon met crackers, vetarm koekje en margarine. Glaasje magere melk erbij.

Voedingscentrum en hun advies

Wanneer je naar het Voedingscentrum gaat lees je nog steeds dat verzadigd vet ongezond voor je is. Ze maken geen onderscheid tussen verzadigd vet uit kaas of boter of verzadigd vet uit friet en koekjes.Het voedingscentrum baseert haar adviezen over vet op een richtlijn van de Gezondheidsraad uit 2001. Deze richtlijnen zijn sterk verouderd en niet gebaseerd op wat wetenschappers in de jaren daarna hebben ontdekt. De Hartstichting heeft dat onderscheid inmiddels wel gemaakt:

Zuivelvetten mogelijk gunstig

Verzadigde vetten hebben niet allemaal dezelfde samenstelling. Daarnaast komen ze uit voedingsmiddelen die van elkaar verschillen, zoals vlees of melk. Ivonne Sluijs vermoedt dat het risico op hart- en vaatziekten wel eens af zou kunnen hangen van het soort verzadigd vet dat iemand eet of uit welk voedingsmiddel het komt.

“Vooral de vetten uit zuivelproducten – zoals kaas, melk en yoghurt – lijken geen hogere kans op hart- en vaatziekten te geven. Mogelijk zijn ze zelfs gunstig om hart- en vaatziekten te voorkomen”, licht Ivonne toe.

Als Ivonne Sluijs aantoont dat verzadigde vetten uit zuivel geen hart- en vaatziekten veroorzaken, dan moeten de voedingsrichtlijnen onderscheid maken tussen verschillende soorten verzadigd vet en de voedingsmiddelen waaruit ze komen. Dat zou een uitkomst zijn voor velen, want het lukt maar weinig mensen om zich aan de huidige adviezen te houden. (bron 2)

Vet gebruiken als brandstof

Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit koolhydraten, wanneer je koolhydraatarm gaat eten moet je lichaam de energie ergens anders uithalen. Je lichaam schakelt dan over naar vetverbranding. Dat is ook de reden om echt voldoende vetten te gaan eten wanneer je overstapt naar koolhydraatarm eten. Wanneer je lichaam is overgestapt op vetverbranding gaat het ook al heel snel eigen lichaamsvet verbranden.

Vetten onmisbaar in koolhydraatarm menu
In de praktijk zie ik dat mensen het lastig vinden om die vetten te eten en dan kiezen voor een koolhydraatarm en vetarm menu. Ze vallen vaak lastig af, voelen zich fysiek niet fijn, n zeggen dan dat koolhydraatarm eten niet bij hun past.

Vet verzadigt en is gezond

Wanneer ze dan op mijn advies beginnen met koolhydraatarm en vetrijk te gaan eten merken ze al snel effect. Je bent veel langer verzadigd, hebt veel minder zin in tussendoortjes en hongerklop komt nog nauwelijks voor.

Hierdoor ga je automatisch minder vaak eten en krijg je minder eten binnen wat natuurlijk erg gunstig is voor het gewicht. Maar ook treedt er al snel verbetering op van het cholesterol. (afname triglyceryden en toename van HDL, het ‘goede cholesterol’).
Niet alleen ik zie dat in de praktijk,  maar ook steeds meer huisarts en specialisten adviseren een koolhydraatarm en vetrijk menu.

Een recent grootschalig onderzoek naar een koolhydraatarm vetrijk dieet toont ook deze enorme gezondheidswinst aan. Onderzoekers zagen alle risicofactoren voor hart-en-vaatziektes zoals bloedsuiker, bloeddruk en cholesterol keer op keer enorm verbeteren. Uit veel onderzoeken (zoals deze) blijkt dat er helemaal geen verband is tussen verzadigd vet eten en een toename van risicio op hart- en vaatziektes.

Waarom hebben we geleerd dat verzadigd vet ongezond is?

Wetenschapper Ancel Keys is verantwoordelijk voor het idee dat verzadigd vet ongezond is. In 1955 publiceerde hij een onderzoek dat aantoonde dat veel (verzadigd) vet eten de kans hart- en vaatziekten verhoogt. Hierdoor werd mede op basis van zijn ‘onderzoek; in 1971 nieuwe voedingsrichtlijnen geïntroduceerd; Meer koolhydraten eten en weinig vet.

Koolhydraatrijke producten als brood, aardappelen, rijst en pasta werden nadrukkelijk aanbevolen. Er kwamen steeds meer ‘light’ producten op de markt waar vet was uitgehaald en waar suikers en andere koolhydraten aan werden toegevoegd.

Ancel Keys had de uitkomst van het onderzoek verzonnen
Veel later kwam aan het licht dat Ancel Keys had geknoeid met de uitkomst van zijn onderzoek; hij kon namelijk helemáál niet aantonen dat veel verzadigd vet eten ongezond is. Het voedingsadvies om vetarm te eten was dus gebaseerd op het onderzoek  van een fraudeur! En duurt nog door tot op de dag van vandaag!

Helaas zijn mensen door het bedrog van Ancel Keys echt bang geworden voor vet. En die angst is hardnekkig en zit zeer diep. Ondanks de vele grote, goed uitgevoerde onderzoeken die laten zien dat er geen verband is tussen (verzadigd) vet en hart- en vaatziektes.

Wat heeft “vetvrij en koolhydraatrijk” ons opgeleverd?

Sinds we het advies op volgen van vetvrij en koolhydraatarm zijn we massaal dikker en zieker geworden. Het heeft dus geen gezonde invloed gehad anders was overgewicht, diabetes 2 en hart- en vaat ziektes niet in zo’n hoog tempo gestegen

Zoals je kunt zien is het aantal mensen met overgewicht in de afgelopen jaren juist enorm toegenomen in plaats van afgenomen! Het was blijkbaar een slecht advies!

Kijken we naar het aantal mensen met diabetes type 2: in 1971 waren het vooral sommige oudere mensen die diabetes type 2 kregen, we spraken toen van ‘ouderdomsdiabetes’. Maar in de loop der jaren kwam diabetes op steeds jongere leeftijd voor.Er zijn nu zelfs al kinderen met diabetes 2! Inmiddels hebben ruim 1,2 miljoen mensen diabetes type 2 en een veel groter aantal mensen heeft beginnende diabetes zonder dit te weten. De verwachting  is  dat 1 op de 3 mensen diabetes type 2 krijgt (bron: Diabetes Fonds).

Steeds meer artsen zien de noodzaak in van vetten!

Vet eten, ook onverzadigde vetten, is gezond! Gelukkig komen er wereldwijd steeds meer artsen die dit benadrukken. Ik noem hier enkele van hen.
In een interview zegt dokter Westman: “Ik vertel mijn patiënten niet voor vet te vrezen. Ik zeg eet veel vet. Het geeft je een vol gevoel en het veroorzaakt geen kwalen. In feite zorgt het voor een beter cholesterol dan al het andere voedsel.”

Ook cardioloog Malhotra pleit voor het eten van meer verzadigd vet.  Als een van de meest invloedrijke cardiologen, leidt dr. Aseem Malhotra een campagne tegen overmatig suikergebruik en onnodig medicijngebruik. Na zijn documentaire ‘The Big Fat Fix’ schreef hij het internationale bestsellerboek ‘The Pioppi Diet’, dat wereldwijd vertaald en verspreid is.. Luister hier een recente Podcast van Malhotra.

Cardioloog James DiNicolantonio pleit voor nieuwe voedingsrichtlijnen. “De huidige adviezen zijn gebaseerd op het achterhaalde idee dat verzadigd vet cholesterol verhogend werkt en dus ook een verhoogde kans op hart en vaatziekten oplevert. Maar dat is helemaal niet zo.”

De Zweedse huisarts Eenfeldt roept op om vooral meer vet te gaan eten en minder koolhydraten. Samen met honderden artsen wereldwijd pleit hij voor deze LCHF levensstijl, met méér (verzadigd) vet en veel minder koolhydraten. Eenfeldt: “Vetten verzadigen niet alleen beter, ze helpen je ook om je lichaamvet te verbranden en gezonder te worden.”

Ongestraft àlle vetten eten?

Nee, niet álle soorten vet zijn gezond, sommige soorten vet kun je beter niet eten.

WEL: Vette vis, vlees mét vet, kip mét vel, eieren, vette zuivelproducten (roomboter, volvette kaas, volvette yoghurt, slagroom, creme fraîche, ghee etc.),  kokosvet, volle kokosmelk, olijfolie, palmolie, palmpitolie, lijnzaadolie, ossewit, avocado’s en vette noten.

NIET: Eet vooral geen transvet. Transvetten kunnen veel schade aanrichten in je lijf, vermijd ze dus áltijd! Transvetten vind je in veel kant-en-klaar producten. Ze staan altijd vermeld op de verpakking. 
Ook andere industrieel bewerkte vetten zoals margarines, alle vloeibare bak- en braadproducten en de meeste plantaardige oliën (sojaolie, maisolie, raapzaadolie, koolzaadolie, zonnebloemolie, slaolie, saffloerolie) kun je beter niet gebruiken, de meeste bevatten heel veel Omega-6 vetzuren.

Hoeveel vet past in een LCHF/koolhydraatarm menu?

Gelukkig hoef je wanneer je keto/LCHF eet niet de hele dag te gaan wegen. Wanneer je binnen je drie hoofdmaaltijden zoveel mogelijk kiest voor van nature vetrijke producten en ook ruim vet gebruikt bij het bereiden van je maaltijd, dan krijg je in principe een passende hoeveelheid vet binnen. Eet tot je vol zit en nooit meer dan dat! Zorg ervoor dat je hoofdmaaltijden goed verzadigen, is dat niet het geval, voeg dan meer vet toe. Eet nooit als je niet echt trek of honger hebt. Weet dus onbewerkte natuurlijke producten en laat dingen als chips, friet en koekjes staan.

Wanneer je niet (meer) hoeft af te vallen
Wanneer je niet hoeft af te vallen, maar wel LCHF wilt eten vanwege de gezondheidsvoordelen, dan kun je meer vet toevoegen, zodat je veel meer calorieën binnen krijgt. Tussendoor kun je bijvoorbeeld de zogenaamde bulletproof koffie drinken (koffie met roomboter en kokosvet erdoor geklopt). Of smoothies met extra vet. ) Neem dit soort tussendoortjes alleen wanneer je niet meer wilt afvallen.

Je hebt dus ruim voldoende vet nodig om af te vallen, maar als je niet wilt afvallen eet je nóg meer vet. Het kunt even zoeken zijn naar de hoeveelheden die bij jou het beste werken. Iemand die je hier goed bij kan helpen is Mitchell van Buuren. Hij heeft de “keto Revolutie” ontwikkeld. De Keto Revolutie is hét meest complete Nederlandse pakket om het ketodieet te volgen. Wanneer je zijn menu’s opvolgt dan weet je zeker dat je voldoende vetten, eiwitten en vitamines binnen krijgt. Het grootste gevaar van KETO/LCHF gaan eten is niet weten wat je doet en dan te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Voor slechts € 37,= leg jij een goede basis voor je gezondheid. Meer informatie over de keto revolutie vind je hier

Let op: Meer vet eten dan NIET met heel veel koolhydraten!

Sommige mensen hebben de neiging om meer vet te gaan eten, want dat is gezond, maar passen de koolhydraten niet aan. Hierdoor krijg je veel meer binnen dan je nodigt hebt omdat je lichaam in de koolhydraatverbranding blijft en zal je ook snel HEEL VEEL AANKOMEN. Meer vet is dus Veel minder koolhydraten !

Hopelijk vraag jij je na het lezen van dit artikel niet meer af of “zoveel vet eten wel gezond is” en hou je standvastig vol wat andere, onwetende, mensen ook tegen je zeggen! Je kan ze altijd naar dit artikel sturen om ze gerust te stellen. Zodat zij ook meer kennis krijgen over hun gezondheid en vetten!

1 reactie op “Vet gezond!”

  1. Pingback: Verminder overgangsklachten door ketodieet | Incredible Life

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *