Koolhydraatarm dieet voor nieuwelingen

Jij hebt besloten dat het tijd is om het roer om te gooien! Je wilt graag kilo’s kwijt, meer energie en je gezondheid een fikse boost geven. Je hebt al veel gelezen over koolhydraatarm eten, dat lijkt je wel wat. Maar je twijfelt nog. Is het wel vol te houden? Is het niet heel duur koolhydraatarm eten wat gebeurt er wanneer ik weer koolhydraten ga eten. Speciaal voor jou heb ik dit artikel geschreven.

In dit artikel ga je lezen:

  • Welk effect koolhydraatarm eten heeft op je gewicht
  • Hoeveel koolhydraten per dag je nodig hebt
  • Op welke manier koolhydraatarm eten een automatisme wordt
  • Waar jij je energie voortaan uit gaat halen
  • Is het duur een koolhydraatarm dieet
  • Hoe jij een goede start maakt

Het effect van koolhydraatarm eten op je gewicht

Laten we beginnen met het goede nieuws:

De laatste wetenschappelijke onderzoeken op het gebieden diëten , lijken allemaal naar dezelfde conclusie te wijzen: een koolhydraatarm voedingspatroon met weinig suikers en zetmeel (verzamelnaam: koolhydraten) is veel gezonder dan een koolhydraatrijk dieet. (1213 )

Vergeet dus alle diëten die je hiervoor hebt gehad! Deze zijn gebaseerd op calorie-arm, dus vetarme levensstijl. Je lijf als het ware uithongeren! Logisch dat dit een levensstijl is wat geen mens blijvend kan volhouden. Zeker, je lichaam kan best een tijdje met te weinig voedingsstoffen toe maar zodra je dan weer meer gaat eten vliegen de kilo’s er weer aan. Klinkt je vast bekend in de oren!

Met het koolhydraatarm dieet ga jij je lijf niet uithongeren! Integendeel zelfs, je gaat jezelf voeden met gezonde voeding zonder allerlei toegevoegde suikers. Doordat het lichaam op de juiste manier gevoed wordt, krijg je meer energie en als cadeautje vliegen de kilo’s er ook nog eens af. Dit komt omdat je lichaam voortaan zijn energie haalt uit vetten ipv uit suikers (koolhydraten) Lees het artikel Vet Gezond maar eens, daar leg ik je nog veel meer over vetten uit.

Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Wij zijn gewend om onze energie uit koolhydraten te halen. De hele westerse maatschappij is daar op ingericht. Ook fabrikanten spelen hier handig op in. Lees maar eens de achterkant van verpakkingen in de supermarkt en ontdek dat er werkelijk waar aan bijna alles wel suiker is toegevoegd. Op deze manier wordt onze suikerverslaving in stand gehouden. Maar door al deze overbodige suikers kan je makkelijk insuline-resistentie opbouwen. De meeste mensen hebben niet eens door dat ze insuline resistent zijn. Herken jij jezelf in een of meer van de onderstaande klachten? Dan heb je grote kans dat ook jij insuline resistent bent!

  • Je komt elk jaar een paar kilo aan
  • je taille verdwijnt
  • Je kan niet stoppen na 1 koekje
  • Je voelt jezelf vaak futloos
  • Je bent na het eten vaak moe
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt overgewicht
  • Je ontwikkeld diabetisch 2
  • Je hebt last van een verhoogde bloeddruk

Per dag krijg je bij een normaal westers eetpatroon zo’n 300 gram koolhydraten per dag nodig! Dat is enorm veel wanneer je weet dat je maar zo’n 20 tot 100 gram per dag nodig hebt om gezond te kunnen functioneren. Geen wonder dat je lijf in protest gaat! Hoeveel koolhydraten jij precies nodig hebt hangt van je insuline-resistentie (insulline gevoeligheid) af. Heb je veel klachten? Gebruik dan niet meer dan 20 tot 50 gram koolhydraten per dag. Heb je behalve wat overgewicht totaal geen klachten? dan kan je naar 70 tot 100 gram koolhydraten per dag gaan.

Hoe koolhydraatarm eten automatisme wordt

In de alinea hierboven beschreef ik het aantal koolhydraten per dag wat je nodig hebt. Misschien slaat de schrik je nu om het hart en denk je dat je de hele dag moet gaan rekenen. Laat ik je geruststellen. Bij een koolhydraatarme levensstijl hoef je geen calorieën bij te houden en zeker ook geen koolhydraten te gaan tellen. Het is namelijk eigenlijk een hele simpele levensstijl. Je hebt absoluut geen apps nodig om alles bij te houden zolang je de volgende regels volgt:

Je eet géén:

  • Meel
  • Aardappels
  • Rijst
  • Suiker
  • Veel zetmeel.
  • Melkproducten

Dat is best een heel kort lijstje he! Maar onthou dat je dus ook geen producten eet waar een van de bovenstaande ingrediënten in verwerkt zit. Dus geen brood, chips, kroket, hagelslag, bulgur, rijstwafels, ontbijtkoek etc.

Je eet wél:

  • Groente
  • Vlees (liefst gras gevoerd)
  • kip
  • Vis
  • Amandelmeel
  • Roomboter
  • Slagroom
  • Eieren
  • Kaas
  • Erythritol

Dus heel simpel je ontbijt ochtends met gebakken ei, of met Griekse yoghurt of een groene shake. Dan lunch je met een wrap of brood van abrikozenpitmeel , soep of een salade . S’avonds eet je groente met vis of vlees, je maakt de heerlijkste stampotten door de aardappel te vervangen door bloemkool en je nasi maak je voortaan met bloemkoolrijst of broccoli rijst. Zo makkelijk is het! Heb je een verjaardag? dan maak je een taart of cake op basis van amandelmeel of kokosmeel. Verder drink je thee koffie (evt met scheutje slagroom) water, sporadisch light frisdrank bv met feestje, af en toe glas wijn, en limonade van het merk Teisseire die 0% suiker bevat.

Hoe zit het met mijn energie?

Take a break, neem een KitKat. Red bull geeft je vleugels! We kennen allemaal de reclames die ons wijsmaken dat we suiker nodig hebben voor energie. We voelen hetzelf ook! Wanneer je een dipje hebt en je eet even iets dan krijg je meteen weer meer energie. Alleen een beetje jammer dat je een uurtje later nog harder in elkaar stort… Wanneer je koolhydraatarm gaat eten haal jij je energie uit vet je verbrand dus je eigen vetvoorraad. Klinkt fijn toch. Het is daarom wel nodig om je lichaam te voeden met goede vetten zoals roomboter, ongeslagen slagroom, olijfolie 48+ kaas, Griekse yoghurt 10%. En nee in tegenstelling tot wat de media je wilt laten geloven is dit NIET ongezond voor je. Hoe dit zit lees je hier. Wanneer jij je lijf voorziet van voldoende gezonde vetten (dus geen frituur, wel je vlees bakken in roomboter) heb jij meer dan voldoende energie zonder dat je last krijgt van die vervelende middag of avonddip.

Hoe duur is het volgen van een koolhydraatarm dieet ?

Gelukkig is het volgen van een koolhydraatarm dieet eigenlijk wel voor bijna iedereen weg gelegd! Ik ben er van overtuigd dat er veel mensen zijn die er zelfs geld mee besparen! Je koopt namelijk geen koekjes, snoepjes, frisdranken, toastjes etc meer. Geen dure kant en klaar maaltijden en geen dure pakjes en zakjes. Natuurlijk kan je veel geld uitgeven wanneer je je vlees en vis biologisch koopt en al je groentes ook. Maar, hoewel dit natuurlijk goed en gezond is, is dit niet persé noodzakelijk. Wat je wel koopt is basic, groente, eieren, vlees of vis.

In het weekend maak je een lekker borrelplankje van blokjes kaas, misschien een stukje lekkere droge worst. Pizza maak je voortaan zelf (en is maar 10 minuten werk) van deeg van mozzarella, ei en wat amandelmeel. Wil je heerlijk grasgevoerd vlees van koeien die bijna het hele jaar buiten staan voor een eerlijke prijs? Kijk dan eens bij Streekrundvlees.

Een goede start is het halve werk

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd dat een koolhydraatarme levensstijl ook bij jou past? Misschien heb je nog wat vragen die hier niet zijn beantwoord bv hoe doe ik het met vakantie, way kan ik eten als we uit eten gaan, ik ben vegetariër etc. Speciaal voor al deze vragen en voor nog veel meer informatie geef ik een gratis webinar “Zonder Honger Gezond Afvallen” Tijdens dit webinar, die je gewoon op je telefoon, iPad of computer kan volgen, geef ik je nog veel meer informatie en kan jij al je vragen kwijt! Gee je snel op via onderstaand formulier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *