Keto Griep, wat is het en wat kan je er tegen doen?

Schrijf jezelf vandaag in om een GRATIS Keto weekmenu en wekelijks nieuwe recepten en inspiratie te ontvangen.

Voor meer informatie over hoe wij jouw e-mail adres gebruiken, bekijk onze Privacy Policy. We zullen jouw e-mail nooit gebruiken voor spam, en je kunt je op elk moment weer eenvoudig uitschrijven

Waarom krijg je Keto griep en wat kun je er tegen doen?

Wanneer je gewend bent aan een eetpatroon met veel koolhydraten (zeg maar het normale " westerse" eetpatroon ) en je schakelt over naar een eetpatroon met weinig koolhydraten kan dat even wennen zijn! Niet alleen praktisch wat eet je wel en wat niet maar ook lichamelijk!

Je lichaam is gewend om de energie uit de koolhydraten te halen. Wanneer je lichaam dit niet kan simpelweg omdat er niet zoveel koolhydraten voor handen zijn kunnen er bijwerkingen optreden. De meeste mensen ervaren in het begin een gevoel van vermoeidheid en zwakte. Dit gevoel staat ook wel bekend als de Keto Griep.

De Keto Griep wordt soms ook aangeduid met de Engelse term ‘Keto Flu’. Het is een veel voorkomend verschijnsel wat voornamelijk de kop opsteekt bij personen die voor het eerst zijn begonnen aan een ketogeen dieet. Wanneer je niet goed op de hoogte bent waarom je de keto griep krijgt en wat je er tegen kunt doen kan je gaan twijfelen of je wel gezond eet. Je voelt je immers een stuk lustelozer als voor het dieet.

Het is belangrijk om goed te begrijpen waarom je de keto griep kunt krijgen welke klachten te maken hebben met de Keto Griep, wat de oorzaak is van deze ongemakken en wat je er aan kunt doen om ze te voorkomen en te verhelpen.

De Keto Griep is een natuurlijke reactie van je lichaam als je afkickt van de suikers (koolhydraten). Gelukkig slechts een tijdelijk fenomeen en er zijn gelukkig diverse manieren om het tegen te gaan.

In dit artikel vertellen we je alles over de volgende onderwerpen:

  • Wat is de Keto Griep?
  • Wat zijn de symptomen van de Keto Griep?
  • Hoe ontstaat de Keto Griep?
  • Welke maatregelen kun je nemen tegen de Keto Griep?

Wat is de keto griep?

Bij een eetpatroon gebaseerd op koolhydraten verbrandt je lichaam glucose als brandstof. Dit proces wordt glycolyse genoemd.

Wanneer je een ketogeen of koolhydraatarm dieet volgt ontzie je je lichaam van koolhydraten. Je lichaam kan dus niet langer genoeg glucose aanmaken om daar haar energie uit te halen. Gelukkig is het lichaam slim en zoekt het een andere vorm van brandstof. Dit doet je lichaam door het verbranden van vetzuren als brandstof. Dit metabolische proces heet ketose.

Het is logisch dat je lichaam zich moet aanpassen aan de overgang van glucose als brandstof naar vet als brandstof.

Behalve je lichaam moet jij ook mentaal een switch maken, waarschijnlijk ben je er de afgelopen jaren aan gewend om zo min mogelijk vet te eten en nu mag je plots weer volvette producten. Voor veel mensen is dit best een beetje spannend. En dan ben je ook nog aan het afkicken van de suikers..geen wonder dat je even niet helemaal lekker in je vel zit.

Door je koolhydraat- en suiker verbruik drastisch te verminderen kan je last krijgen van een soort afkickverschijnselendie vergelijkbaar zijn met de ervaringen van mensen die stoppen of heel erg minderen met hun consumptie van koffie en cafeïne (1).

Hoe herken je de keto griep?

Wanneer je je voedingspatroon veranderd naar een patroon met zeer weinig koolhydraten is dat een behoorlijke verandering voor je. Zowel je energiehuishouding als jijzelf zal even moeten wennen.

Voor sommige mensen kan dit best even doorbijten zijn

Enkele dagen nadat je bent begonnen met het nuttigen van zeer weinig koolhydraten kan je symptomen van de Keto Griep krijgen.

Hoe dit verloopt is niet bij iedereen hetzelfde. De een ervaart amper klachten terwijl de andere zich echt lamlendig voelt. Wat kan je zoal ervaren de eerste paar weken: (2)

  • Prikkelbaarheid
  • lamlendig
  • Spierkrampen
  • Duizeligheid
  • Slecht concentratievermogen
  • Maagpijn
  • Slaapproblemen
  • Diarree
  • Constipatie

Deze klachten worden over het algemeen opgemerkt door mensen die pas begonnen zijn met het ketogeen dieet.

Gelukkig duurt het meestal niet lang. Gemiddeld na een week zie je dat mensen zich juist veel beter gaan voelen, ze slapen beter, hebben meer energie en de darmen zijn rustig. Ook wordt de buik veel platter. Niet iedereen is hetzelfde daarom kan het gebeuren dat het bij sommigen wat langer duurt voordat hun lichaam is aangepast.

Laat je niet tegenhouden door mogelijke afkickverschijnselen hoor: je krijgt er heel erg veel voor terug dat beloof ik je.

Door bovenstaande klachten kan je de neiging hebben om er mee te stoppen. Maar dat is zonde! want wanneer je lichaam eenmaal gewend is levert het zeer veel voordelen op. Gelukkig kan je wat tegen de symptomen doen.

Heb je diabetes? Bij mensen met diabetes dalen de bloedsuikers heel snel en dat kan een hypo-achtig gevoel geven. Dat komt omdat je lijf gewend is aan hogere bloedsuikers. Wees heel alert op het tijdig afbouwen van bloedsuikerverlagers want anders krijg je echte hypo’s! Wanneer je diabetes hebt is het goed om van te voren een huisarts te raadplegen.

Het is goed om te weten wat er in je lijf gebeurd zodat je begrijpt waar de veranderingen vandaan komen.

Deze dingen moet je zéker doen!

Zout

Het is heel erg belangrijk dat je je zouten en andere mineralen aanvult. Door de omschakeling naar een andere brandstof (van koolhydraten naar vet) verliest je lichaam veel vocht. En met dat vocht verlies je ook veel zout en andere mineralen. Een groot deel van de afkickverschijnselen wordt daardoor veroorzaakt. Je zult zien dat je al enorm opknapt van een kop bouillon van een blokje, zout dus. Vul altijd je mineralen aan!

Jouw nieuwe brandstof is vet. Geef je lijf daarom ruim voldoende vet, dus ga dus nooit bezuinigen op vet! Ook niet als je het "eng" vindt om vet te eten.

Drink voldoende water, je zult ervaren dat je meer dorst hebt, geef daar aan toe. En geef je lichaam de tijd om over te schakelen, het is niet niks wat je aan het doen bent! Het is goed om je daar bewust van te zijn. Je leert je lichaam om vet te gaan gebruiken als brandstof. Logisch dat je lijf daar aan moet wennen.

Hoe lang duurt de ‘afkickperiode’? 

Het goede nieuws: die heftige afkickverschijnselen verdwijnen meestal al binnen een week. Na een dag of vijf hebben de meeste mensen nergens meer last van en voelen ze zich ineens veel beter! Meer energie, beter slapen, rust in het hoofd en eindelijk van die snaaizin verlost.

Op een gegeven moment merk je dat je meer dorst krijgt, minder honger en je kan een aparte smaak in je mond krijgen. Je urine kan sterker ruiken en je kunt ook wat ‘merkwaardig’ uit je mond gaan ruiken. Dit is een goed teken! Het betekent namelijk dat je lichaam vet gebruikt als brandstof!   

De eerste weken is het verstandig om wat rustig aan te doen met sporten. Je lichaam is bezig met de omschakeling naar vetverbranding en heeft nog niet veel extra brandstof voorradig. Geef dat de tijd. Je zal merken dat je na een paar weken veel meer energie bij het sporten hebt!

Houd je langer klachten?

Niet bij iedereen gaat het zo snel. Een heel enkele keer komt het voor dat de klachten langer aanhouden, soms zelfs een paar weken. Het lichaam heeft dan gewoon wat langer de tijd nodig om een nieuwe balans te vinden. Dat kan trouwens gepaard gaan met moeizaam afvallen.

Gebruik je medicatie ga dan ook na of dat een rol kan spelen. Heb je bijvoorbeeld een hoge bloeddruk?  Je bloeddruk kan dalen met deze aanpak, slik je bloeddrukverlagers dan gaat het dus dubbelop! Een te lage bloeddruk kan klachten geven.Controleer dus goed je bloeddruk! Ook bijvoorbeeld plaspillen kunnen klachten geven omdat deze aanpak op zich vochtafdrijvend is. 

Invloed op hormonen

Hormonen

De nieuwe brandstof heeft niet alleen op je vochthuishouding invloed. Ook je hormoonhuishouding kan flink in de war zijn! Het hoeft niet zo te zijn dat je last krijgt van je hormonen maar schrik niet wanneer je menstruatie ineens heel anders verloopt of wanneer je last krijgt van tussentijdse bloedingen .(geen zorgen, de pil werkt wel!). Menstruatie kan langer duren of heviger zijn, of juist korter, alles komt wel voor. Zit je in de overgang dan kun je die eerste week of weken extra klachten hebben. Meer opvliegers of meer last van nachtzweten.

Weet dat de hormonale klachten normaal zijn en slechts tijdelijk van aard. Na een paar maanden is alles weer ‘normaal’ en in veel gevallen zelfs veel beter dan het eerst was! Een veel gehoorde reactie is dat PMS klachten en overgangsklachten veel minder zijn geworden. Ook andere klachten van PCOS en endometriose bijvoorbeeld nemen vrijwel altijd enorm af. Het gebeurt ook regelmatig dat vrouwen die onvruchtbaar leken, nu wel zwanger worden!  

Welke maatregelen kun je nemen tegen de Keto Griep?

water tegen de keto griep

Zorg dat je goed gehydrateerd blijft. Je zal veel meer dorst ervaren, luister naar je lichaam. Door genoeg water te drinken kun je ervoor zorgen dat je symptomen zoals vermoeidheid en spierkrampen worden tegengegaan.

Neem regelmatig een bouillon om je zout tekort aan te vullen. Of begin de ochtend met een glas warm water met daarin opgelost een theelepel hymalaya zout. Door zout tekort kan je je futloos voelen en slecht kunt concentreren Het is dus belangrijk dat je deze aanvult!

Blijf in beweging maar overdrijf niet! Drink ochtends je glas water met zout en ga daarna fijn een stukje wandelen of rustig fietsen. Op deze manier zet jij je lichaam "aan" en geef je jezelf als het ware een kickstart

Slik opneembare magnesium! Dit helpt zeer goed tegen spierkrampen.

Heb je last van obstipatie? Neem dan wat extra lijnzaad. Dit kan je bv doen door de yoghurt of maak er pap van ( zie recepten).

Bij diarree is het zaak om voldoende te drinken. Diarree gaat meestal na een paar dagen weer over.

Slaap! Ga op tijd naar bed! Je lichaam is hard aan het werk en heeft rust nodig! Geef het deze rust. Wees lief voor jezelf, verg niet het uiterste van jezelf maar breng jezelf een uur voor het naar bed gaan in een rustige toestand. Ontspannen naar een muziekje luisteren of een boek lezen doet wonderen.

Tot Slot

In dit artikel hebben we besproken wat de Keto griep is.

Keto Griep is eigenlijk niet meer dan " afkickverschijnselen" die je krijgt wanneer je je koolhydraten drastisch verminderd en je energie uit vet gaat halen.

Bij de ene persoon is deze overgang wat heftiger dan bij de ander.

Klachten zoals futloosheid, hoofdpijn, slecht concentratievermogen en spierpijn zijn hele normale verschijnselen en meestal na 5 dagen weer weg.

Onthoud dat je lichaam nu zijn energie uit vet haalt en dat dit tijd nodig heeft voordat dit geoptimaliseerd is.

Mineralen aanvullen, zout aanvullen en water drinken helpt om de klachten tegen te gaan.

Daarnaast is het belangrijk genoeg gezonde vetten te eten. Zij zijn immers je nieuwe brandstof!

Een goede nachtrust is sowieso voor iedereen belangrijk, maar in de beginfase van het ketogeen dieet is het extra belangrijk Wees lief voor jezelf!

Zet de tv eens wat eerder uit ’s avonds, leg je telefoon weg, lees een ontspannen boek zodat je in heerlijk in slaap valt en wordt de volgende dag uitgerust wakker!

Ontspannen wandeling geeft je vetverbranding een boost!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *